وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

انَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. سوره احزاب. آیه 33

وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

انَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. سوره احزاب. آیه 33

وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

˙•▪●* آموزه های دینی --- پاسخ به سوالات --- مناظرات اصولی و به دور از توهین --- معرفی کتابهای مفید *●▪•˙

˙•▪●* حضرت اشرف الانبیاء محمّد مصطفی(ص) می فرمایند : « هنگامی که بدعتها در میان امّتم ظاهر گردد، بر عالِم است که علم خود را (در رفع بدعتها) اظهار کند؛ و کسی که این کار را انجام ندهد، پس لعنت خدا بر او باد.»

کوچکتر از آنم که چون من، فضائل پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) و امامان پاک از نسل ایشان را بگوید و از ایشان بنویسد. این نوشته ها، مطالبی در حد توان من در حقانیّت دین مبین اسلام و رسول الله (ص) و اهل بیت پاکشان علیهم السّلام و پرده برداری از شبهات و تاریکی هایی است که ذهن برخی را دچار خود کرده است. امید دارم که مورد رضای خدا و رسولش قرار گرفته، شفاعت ایشان و اهل بیتشان را شامل حال این حقیر و خانواده ام کند. *●▪•˙

یا امیرالمؤمنین علی(ع) مدد.

اسرار آل محمّد (ص)

پنجشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۳۱ ق.ظ

 

کتابی را که در این پست به معرفی آن می پردازیم، کتابی بسیار ارزشمند و پرمحتوا به نام " اسرار آل محمّد (ص) " هست.این کتاب ترجمه ی کتابی با عنوان " کتاب سُلیم بن قیس هلالی " هست که توسط استاد ارزشمند جناب آقای اسماعیل انصاری زنجانی خوئینی صورت گرفته.

این کتاب، اولین کتاب حدیثی و تاریخی از قرن اول اسلام است و متن ترجمه شده در این کتاب با 14 نسخه ی خطی مقابله شده. کتاب سلیم بن قیس هلالی یا ترجمه ی فارسی آن که به نام اسرار آل محمد(ص) است، تالیفی از زمان حضرت علی (ع) بوده و از افتخاراتش تایید 5 تن از امامان (ع) به طور مستقیم و ائمه ی معصوم علیهم السلام و اعتماد بیش از 140 تن از علمای دین اسلام است.

 

انتشارات " دلیل ما " این کتاب را به چاپ رسانده که 785 صفحه داشته و در دوبخش که شامل 5 قسمت شده است منتشر گشته است. 

مرد شمشیر و قلم، ابوصادق سلیم بن قیس هلالی عامری کوفی؛ از اصحاب خاص امیرالمؤمنین علی (ع) بوده اند که محضر مبارک ایشان و همچنین امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام زین العابدین(ع) و محضر امام باقر (ع) را هم درک کردند.

کتاب سلیم، به عنوان اولین کتاب در موضوع حدیث و تاریخ اسلام بوده که پس از رحلت پیامبر(ص) تالیف شده و با توجه به افتخارات این کتاب که در بالا قید شد؛ با گذشت چهارده قرن، محفوظ مانده و به دست ما رسیده است. سلیم، از طایفه ی بنی هلال بن عامر بوده است که از فرزندان حضرت اسماعیل، فرزند پیامبر خدا حضرت ابراهیم خلیل الله (ع) بوده که در نواحی حجاز سکنی داشته است و بعدها به شام و عراق آمد.

 سلیم بن قیس در شرایطی اقدام به تالیف این کتاب کرد که پس از رحلت پیامبر(ص) در جامعه ی مسلمین جوّ رُعب و وحشت و اقدامات پیشگیرانه ی شدید علیه تدوین حدیث پیامبر(ص) و ثبت و ضبط تاریخ اسلام و معارف دینی ایجاد شده بود و هرگونه فعالیت در این زمینه ممنوع بود و در همان حال، طبقه ی حاکم، برنامه های تحریف و دستبرد به حقایق دین را در پشت نقاب اسلام آغاز کرده بودند... در چنین شرایطی سلیم دست به کار تالیف این کتاب شد و در طول شصت سال حقایق مهمی از حدیث و تاریخ اسلام را جمع آوری و در کتابش نوشت.

 و در پایان برگ زرّین دیگری بر این کتاب نوشته و عرض خود را تمام می کنم:


امام صادق (ع) در مورد این کتاب فرمودند: " هرکس از شیعیان و محبین ما، کتاب سلیم بن قیس هلالی را نداشته باشد،چیزی از مسائل ولایت ما نزد او نیست و به مسائل ما آگاهی ندارد.این کتاب، الفبای شیعه و سِرّی از اسرار آل محمّد علیهم السلام است. [1] "

 

[1]. نوری، مستدرک الوسائل، ۱۴۰۸ ق، ج۱۷، ص۲۹۸

نظرات  (۱)

سلام. ممنون بابت معرفی کتاب. ان شاالله مطالعه می کنم

پاسخ:
سلام. انشاالله که تهیه بفرمایید و مطالعه کنید. موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی