وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

انَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. سوره احزاب. آیه 33

وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

انَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. سوره احزاب. آیه 33

وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

˙•▪●* آموزه های دینی --- پاسخ به سوالات --- مناظرات اصولی و به دور از توهین --- معرفی کتابهای مفید *●▪•˙

˙•▪●* حضرت اشرف الانبیاء محمّد مصطفی(ص) می فرمایند : « هنگامی که بدعتها در میان امّتم ظاهر گردد، بر عالِم است که علم خود را (در رفع بدعتها) اظهار کند؛ و کسی که این کار را انجام ندهد، پس لعنت خدا بر او باد.»

کوچکتر از آنم که چون من، فضائل پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) و امامان پاک از نسل ایشان را بگوید و از ایشان بنویسد. این نوشته ها، مطالبی در حد توان من در حقانیّت دین مبین اسلام و رسول الله (ص) و اهل بیت پاکشان علیهم السّلام و پرده برداری از شبهات و تاریکی هایی است که ذهن برخی را دچار خود کرده است. امید دارم که مورد رضای خدا و رسولش قرار گرفته، شفاعت ایشان و اهل بیتشان را شامل حال این حقیر و خانواده ام کند. *●▪•˙

یا امیرالمؤمنین علی(ع) مدد.

سلطان الواعظین شیرازی را بشناسید!

چهارشنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۰، ۰۶:۰۰ ب.ظ

سلطان الواعظین شیرازی

مرحوم آیت الله علّامه حاج سیّد محمّد شیرازی معروف به سلطان الواعظین فرزند سیّد علی اکبر، خطیب و از علمای نامدار شیعه در قرن چهاردهم بوده اند که در اردیبهشت سال 1276 در تهران به دنیا آمدند.
نسب ایشان با 25 واسطه به امام موسی کاظم(ع) میرسد. این عالم بزرگوار همواره مورد احترام و توجه مراجع و علمای عصر خود مانند آیت الله محمد تقی شیرازی، آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ عبدالله مامقانی،  آیت الله شیخ عبدالکریم حائری و ... بودند. در ادامه به شرح ماجرایی جالبی خواهیم پرداخت که باعث شهرت بیشتر ایشان شده است...

در مورد تاریخ وفات و محل دفن ایشان متفاوت نوشته اند و بنا به نقل از سایت اطلاع رسانی حوزه ، ایشان تقریبا بعد از 74 سال زندگی پاک و سراسر خدمت به دین و مردم در روز جمعه 16 مهرماه سال 1350 هجری شمسی در تهران بدرود حیات گفتند. جنازه ی ایشان با تشییع کم نظیر، در قبرستان ابوحسین در جوار بارگاه حضرت معصومه(س) در قم به خاک سپرده شد.

 ایشان در طول عمر بابرکتشان مسافرتهایی به کشورهایی مثل عراق، سوریه، فلسطین، اردن، مصر و هند داشتند. در طول یکی از سفرهای خودشان تصمیم می گیرند که از طریق هندوستان به ایران برای زیارت حضرت امام رضا(ع) مشرف شوند که بنا به درخواست دوستان و با توجه به شهرت دینی و علمیشان، همچنین دعوت علمای سایر مذاهب، جلسات مناظره ی متعددی با علمای هندو در کراچی، بمبئی، لاهور، حیدرآباد، پنجاب، دهلی و بسیاری نقاط دیگر برگزار میکردند و در بعضی از همین جلسات بود که رهبر بزرگ هند، ماهاتما گاندی نیز شرکت میکردند که ایشان در مناظره بر آنها پیروز گشته و آن مناظره ها و مصاحبه ها در روزنامه های آن زمان به چاپ می رسید. همچنین ایشان با علمای یهودیان،مسیحیان،برهمائیان و اهل سنت، مناظراتی داشتند که با توجه به دلایل محکم دینی و منطقی، بر آنها پیروز می شدند و حقانیت دین مبین اسلام و مذهب شیعه را ثابت می نمودند. در تصویر زیر علامه سلطان الواعظین را در حاشیه ی یکی از سفرهای تبلیغاتی خود مشاهده می کنید:

 

 

 اما ماجرایی که باعث شهرت بیشتر ایشان شده به این صورت است که بعد از این جلسات و مناظرات در هند، ایشان بنا به دعوت سیدعلی شاه نقوی مدیر هفته نامه ی دُرّ نجف، عازم شهر سیالکوت پاکستان شده که در این شهر با استقبال با شکوهی مواجه میشوند... سپس به دعوت محمد سرور خان به پیشاور که یکی از شهرهای مهم و مرزی پنجاب پاکستان است عازم میشوند.در پیشاور در حسینیه ی مرحوم عادل بیک به منبر رفته که عده ی زیادی از اهل سنت و شیعه در این جلسات شرکت میکردند. در یکی از روزها بعد از اتمام منبر، به ایشان خبر می دهند که دو نفر از علمای اهل سنت کابل افغانستان به نامهای حافظ محمد رشید و شیخ عبدالسلام، تقاضای ملاقات با ایشان به منظور انجام مناظرات دینی را دارند. مرحوم سلطان الواعظین استقبال کرده و جلسات مناظره در منزل میرزا یعقوب علی خان که از رجال مهم شهر پیشاور بود تشکیل شده و ده شب به درازا کشید. این جلسات در حضور تقریبا دویست نفر از رجال و بزرگان شیعه و سنی و خبرنگاران چهار روزنامه و مجله ی محلی برگزار میشد که تمام گفتگوهای دو طرف مناظره را نوشته و منتشر می کردند؛ و موضوع جلسات در مواردی مانند ظلم و ستم خلفای سه گانه در طول تاریخ نسبت به شیعه و امیرالمومنین امام علی(ع)، احادیث مختلف در فضیلت امیرالمومنین علی(ع) و مقام بالای ایشون نسبت به سایر صحابه و خلفای راشدین، مساله ی سقیفه و بدعت های معاویه و قیام و شهادت امام حسین(ع) و همچنین ظلم و ستم وارد شده نسبت به دخت یگانه ی رسول اکرم حضرت فاطمه ی زهرا (س) بوده است.

نکته ی بسیار جالب و حائز اهمیت در این جلسات که همگان را به تعجب وا میداشت آن بود که علامه سلطان الواعظین در حین این ده شب مناظره که گاهی تا اذان صبح به درازا می کشید، با بهره گیری از امداد غیبی و الهی، استدلالاتشان را فقط از منابع و کتب اهل سنت و قرآن می آوردند و به حدی بر کتب اهل سنت اشراف داشتند که موجب حیرت علمای اهل سنت حاضر در جلسه می شد تا جایی که ایشان را تحسین میکردند! و در پایان مذاکرات در شب دهم، جناب حافظ محمد رشید ( یکی از دو عالم بزرگ اهل سنت که به همراه عالم دیگر اهل تسنن به نام شیخ عبدالسلام برای مناظره آمده بودند ) و تعدادی از رجال و بزرگان اهل سنت حاضر در مجلس و جمعی از مردم عوام که برای شنیدن این مناظرات جمع می شدند، به مذهب حق تشیع مشرف گشتند.

 مرحوم سلطان الواعظین بعدها تمام این ده شب مناظره که گاهی تا اذان صبح طول میکشید و در روزنامه های آن زمان چاپ شده بود را جمع و در کتابی به نام شبهای پیشاور به چاپ رساندند که یکی از کتب بسیار ارزشمند و نفیس و یکی از منابع مهم اهل تشیع در استدلالات به شمار رفته و بارها و بارها به چاپ مجدد رسیده و همه ی اهل تشیع از نور آن بهره میگیرند.

پیشنهاد میشود چنانچه به این کتاب ارزشمند دسترسی نداشته یا وقت مطالعه ی آن را ندارید، از فایلهای صوتی این کتاب که برای شما آماده شده استفاده کنید. شما میتوانید برای دانلود فایلهای صوتی مجموعه ی شبهای پیشاور که به صورت یک گفتمان نمایش وار از روی همان کتاب ( اما به طور خلاصه ) اجرا شده و شنیدنش خالی از لطف نیست، از لینک زیر استفاده کنید.

 

شب اول و دوم: دانلود مجموعه  صوتی کتاب شبهای پیشاور - شب اول و دوم 

شب سوم: شبهای پیشاور - شب سوم

شب چهارم: شب چهارم

شب پنجم: شب پنجم

شب ششم: شب ششم

شب هفتم: شب هفتم

شب هشتم: شب هشتم

شب نهم: شب نهم

شب دهم: شب دهم

چاپ و نشرهای متفاوتی  از کتاب شبهای پیشاور در دسترس قرار دارد. کتابی که در دست بنده قرار دارد، مربوط به چاپ و نشر « دارالکتب الاسلامیه » بوده که مربوط به سال 1389 و یک جلدی بوده  که 1200 صفحه دارد.

( لینک های دانلود اصلاح و درست شد.)

 

**** **** **** 

علامه سلطان الواعظین در حاشیه ی یکی از سفرهای تبلیغی خود:

 

علامه سلطان الواعظین در کنار حضرات آیات، شیخ محمدرضا تنکابنی،شیخ علی اکبر برهان و برخی علمای تهران:

 

علامه سلطان الواعظین در کنار آیت الله سید عبدالله شیرازی:

 

علامه سلطان الواعظین در کنار آیات، سید احمد خوانساری، شیخ محمدرضا تنکابنی و سید مرتضی لنگرودی:

 

جناب علامه در کهنسالی:

 

نمایی از تشییع پیکر پاک آن مرحوم:

 

تصویر سنگ قبر و مزار شریف این علامه ی بزرگوار:

نظرات  (۱)

سلام. ممنون بابت مطالب ناب و خوبتون 

پاسخ:
سلام. ممنونم از لطف شما.
موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی