وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

انَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. سوره احزاب. آیه 33

وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

انَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. سوره احزاب. آیه 33

وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

˙•▪●* آموزه های دینی --- پاسخ به سوالات --- مناظرات اصولی و به دور از توهین --- معرفی کتابهای مفید *●▪•˙

˙•▪●* حضرت اشرف الانبیاء محمّد مصطفی(ص) می فرمایند : « هنگامی که بدعتها در میان امّتم ظاهر گردد، بر عالِم است که علم خود را (در رفع بدعتها) اظهار کند؛ و کسی که این کار را انجام ندهد، پس لعنت خدا بر او باد.»

کوچکتر از آنم که چون من، فضائل پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) و امامان پاک از نسل ایشان را بگوید و از ایشان بنویسد. این نوشته ها، مطالبی در حد توان من در حقانیّت دین مبین اسلام و رسول الله (ص) و اهل بیت پاکشان علیهم السّلام و پرده برداری از شبهات و تاریکی هایی است که ذهن برخی را دچار خود کرده است. امید دارم که مورد رضای خدا و رسولش قرار گرفته، شفاعت ایشان و اهل بیتشان را شامل حال این حقیر و خانواده ام کند. *●▪•˙

یا امیرالمؤمنین علی(ع) مدد.

فلسفه و دلیل رفتن به حج

يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۳:۵۵ ب.ظ

 

سوال: چرا در شرایطی که بین عربستان و دیگر کشورها تنش و یا جنگ وجود داره، ما باید به حج بریم و پولامونو تو جیب اونها بریزیم؟! آیا بهتر نیست که به حج نریم و پولمونو تو کشور خودمون خرج کنیم؟!

 

پاسخ: توجه به انجام این دستور دینی ( حج تمتع ) که بر افراد مستطیع ( مسلمانی که تمکن مالی دارد ) واجب می شود و نه بر همه ی افراد و با توجه به تنش بین عربستان با سایر کشورها، این مطلب از جهات مختلفی مانند سیاسی،دینی و مذهبی،فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی و پاسخگویی است. در این رابطه ابتدا با ذکر چند نمونه از روایات امامان معصوم علیهم السّلام و آیاتی از قرآن مجید برای روشن تر شدن مطلب نسبت به اهمّیت حج و سپس به بررسی آن از دیگر جنبه های یاد شده پاسخ خواهیم داد.

 

 ما در اینجا به صورت تیتر وار و خلاصه پاسخی کوتاه ارائه داده ولی از آنجاییکه پاسخ و بحث در رابطه با این سوال کمی طولانی بوده و ممکن است خارج از حوصله ی برخی باشد و همچنین امکان قرار دادن تمام متن به صورت کامل در صفحات وب میسّر نبود؛ لذا آن را به صورت فایل PDF در آورده تا دوستانی که این سوال برای آنها نیز مطرح است، با دانلود و خواندن مطالب موجود در این فایل کم حجم PDF به پاسخ تفصیلی با توضیحات بیشتر برای روشن شدن در مورد پاسخ سوال خود، به مقصود برسند انشاالله.

 

1. از باب فضیلت و اهمیت این دستور دینی همین بس که در قرآن در سوره های بقره و توبه، آیاتی در مورد آن نازل شده و جدای از آنها سوره ای به نام حج نیز در قرآن وجود دارد که در آن به انجام این مراسم دینی اشاره کرده است.

2. حج تمتّع یک عبادت واجب است که بر افراد مستطیع واجب می شود، نه بر همه؛ و نمی توان به بهانه ی خروج ارز از کشور، از انجام این تکلیف الهی جلوگیری کرد.

3. قسمت عمده ای از این هزینه ها که به درستی نیز بیان می شوند، هزینه های جانبی این سفر معنوی هستند، وگرنه یک سفر زیارتی و معنوی بدون خرید سوغات از کشور دیگر و خرج نامتعارف قبل و بعد از سفر، اینقدر هزینه های گزاف دربر نخواهد داشت.

4. بخش زیادی از هزینه هایی که صرف این سفر میشود مانند هزینه های پرواز، مواد غذایی و اقلام بهداشتی و دارویی و ... به داخل کشور باز می گردد زیرا خوشبختانه سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران موفق شده است این اقلام را از داخل کشور تامین کرده و به عربستان صادر کند.

5. مسافرت و جهانگردی یکی از نیازهای زندگی بشر بوده که مخارج زیادی را بر گردن اقتصاد فرد، خانواده و کشور تحمیل می کند. هزینه ای که امروزه توسط برخی از هموطنان ما صرف سفرهای توریستی و گردشگری به کشورهایی نظیر ترکیه، مالزی، دبی، امارات و همچنین بسیاری از کشورهای اروپایی می شود؛ عدد کمی نیست! در حالیکه مخارج سفر حج و عمره نسبت به این سفرها با توجه به امکانات و مدت آن بسیار کم هزینه تر است.

6. بسیاری از این پولها که برخی مدعی اند توسط عربستان خرج خرید سلاح علیه سایر کشورها می شود، این چنین نیست. به گفته ی آقای قاضی عسگر، رئیس سابق سازمان حج و زیارت در خبرگزاری ایسنا، هزینه هایی که حجاج پرداخت می کنند خرج شرکتهای خصوصی مانند هتل داران و حمل و نقل و بهداشت و درمان و ... می شود و اینطور نیست که مستقیما به حساب دولت سعودی ریخته شود و آنان هم مستقیم این پولها را خرج خرید سلاح و جنگ علیه سایر مردم کنند.

7. باید دقت داشت که بخش اعظم درآمد کشور عربستان از سفر حجاج تامین نمی شود، بلکه درآمدهای نفتی این کشور ده ها برابر بیشتر از درآمد ناشی از سفر حجاج است و چگونه برخی اینقدر مطمئن هستند که در صورت انجام ندادن حج توسط ما، این کشورها گسترش تروریست و خشونت را رها می کنند؟!

مناسکی مانند حج و پیاده روی های اربعین، زمان بیان حقانیت شیعه به جهانیانی است که در کشورشان نمی توانند از این حقیقت آگاه شوند...

برای خواندن پاسخ تفصیلی و کاملتر، لطفا فایل پی دی اف زیر را دانلود کنید.

برای دانلود کلیک کنید.

نظرات  (۳)

سلام. ممنونم که وقت گذاشتید و جامع جواب سوالم را دادید.
بله. گاهی از سر استیصال به هر چیزی چنگ می زنم که این درست نیست.
با اجازه ی شما مطلبتان را در وبلاگم با نام شما منتشر می کنم.

پاسخ:
سلام. خوشحالم که مطلب برای شما روشن شد.

نیاز به اجازه نیست. هر مطلبی رو که خواستید در وبلاگتون منتشر کنید. باعث خوشحالی و افتخار خواهد بود.

موفق و موید باشید.

اللهم عجّل لولیّک الفرج.

سلام. علی بن مهزیار وقتی خدمت حضرت حجت رسیدند، پرسیدند ظهور چه زمانی اتفاق می افته. فرمودند وقتی راه حج بسته بشه. از این جهت گفتم. 

پاسخ های خوبی برای شبهه اندازان بود. خدا قوت

پاسخ:
و علیکم السلام. ممنون از حضور شما در این بلاگ.
در رابطه با حرف شما باید عرض کنم که البته زیباست که برای ظهور دعا کرد و از منتظران بود، اما دعا برای اتفاق افتادن علامات و نشانه های اینچنین کار زیبایی نیست. یعنی مثلا دعا کنیم خدایا راه حج بسته شود یا جنگ و ظلم زیاد شود یا علامتهای اینچنینی دیگر که از علامات ظهور هستند اتفاق افتاده تا ظهور نیز به دنبال آن اتفاق بیفتد! 
زیباست که در همه حال متوجه حضرت ولی عصر (عج) بود و برای سلامتی و ظهور ایشان دعا کرد و منتظر بود و در کنار دعا برای فرج، صحت و عافیت و عاقبت به خیری از خداوند خواست.

علامت‌های مختلفی به‌عنوان نشانه‌هایی برای ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از جانب معصومان (علیهم‌السلام) گزارش‌شده است؛ برخی از این علائم، حتمی و برخی دیگر غیر حتمی هستند. بسته شدن راه حج و مساجد، ازجمله علائمی است که در برخی روایات به‌عنوان یکی از حوادث قبل از ظهور، پیش‌بینی‌شده است؛ البته گزارش‌هایی که این رخداد را بیان کرده‌اند، از اعتبار کافی برخوردار نیستند، افزون بر اینکه – برفرض صحت حدیث - بسته شدن راه حج از علائم غیر حتمی است که تخلف در آن امکان دارد. از سوی دیگر علائم ظهور اعم از حتمی و غیر حتمی این‌گونه نیست که همیشه متصل به ظهور باشند، بلکه ممکن است علامتی آشکار شود، اما سالیان بعد ظهور رخ دهد.

علی ابن ابراهیم ابن مهزیار این ماجرا را اینگونه نقل کرده است که حضرت به او فرمود: پسر مهزیار! روزى فرامی‌رسد که شما بر آنان مسلط گشته و مالک آن‌ها (یعنى مردم غیر شیعه) باشید، چنان‌که امروز آن‌ها بر شما مسلط شده‏ اند، آن‌ها در آن روز، ذلیل و خوار خواهند بود. عرض کردم: آقا! جاى شما از ما دور و آمدنتان به طول انجامیده! فرمود: پسر مهزیار! پدرم ابو محمد (امام حسن عسکرى علیه‌السلام) از من پیمان گرفت که مجاور قومى نباشم که خداوند بر آن‌ها غضب نموده و در دنیا و آخرت مورد نفرت و مستحق عذاب دردناک هستند؛ و امر فرمود: که جز در کوه‌های سخت و بیابان‌های هموار نمانم.

به خدا قسم مولاى شما (امام حسن عسکرى علیه‌السلام) خود رسم تقیه پیش گرفت و مرا نیز امر به تقیه فرمود و من اکنون در تقیه به سر می‌برم تا روزى که خداوند به من اجازه دهد و قیام کنم. عرض کردم: آقا! چه زمانی، قیام می‌کنید؟ حضرت فرمود: موقعى که راه حج را به روى شما بستند و خورشید و ماه در یکجا جمع شود و نجوم و ستارگان در اطراف آن بگردش درآیند.

***

منابعی که «تشرف ابن مهزیار به محضر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)» را گزارش کرده‌اند فاقد سند معتبر هستند و اکثر افراد واقع در سند این روایات، وضعیت مشخصی در کتاب‌های رجالی ندارند و موثق بودن آن‌ها معلوم نیست؛ درنتیجه نمی‌توان به سند این روایت اعتماد کرد. از سوی دیگر حدیث موردنظر مصداق «خبر واحد» است؛ به‌عبارت‌دیگر این نشانه در علائم ظهور، فقط توسط همین روایت نقل‌شده است و از دیگر متونِ روایی، شاهدی بر تأیید آن نیست؛ لازم به ذکر است که چنین روایتی، در صورتی اعتبار دارد که بتوان شواهد و قرائن دیگری بر صحت آن یافت، حال آن‌که متن و محتوای حدیث موردنظر، دارای اشکالاتی است که اعتماد به این روایت را تضعیف می‌کند. ازجمله اینکه طبق گزارش‌های تاریخی و رجالی، «علی بن مهزیار» در زمان امام حسن عسکری (علیه‌السلام) از دنیا رفته است و زمان غیبت را درک نکرده؛ پس چگونه با حضرت درزمینهٔ ظهور و علائمش سخن گفته است. (1) از سوی دیگر، طبق این روایت، وقتی «علی ابن مهزیار» درباره زمان ظهور سؤال می‌پرسد، حضرت از میان علامت‌های مختلف که در روایات متعدد به‌عنوان علائم حتمی ظهور قلمداد شده‌اند، ابتدا به «بسته شدن راه کعبه» اشاره می‌کنند یعنی بر اساس این روایت، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نشانه‌‌های ظهور «بسته شدن راه کعبه» است، حال آن‌که این موضوع، در روایات متعددی که به علامت‌های حتمی و بارز ظهور می‌پردازند و از شهرت بسزایی برخوردارند، هیچ اشاره‌ای نشده است. (2)

طبق مطالب از پیش‌گفته، روشن شد که تعطیلی حج و بسته شدن مساجد، در روایاتی با سندی ضعیف آمده و برفرض صدور آن روایت از معصوم، از علائم غیر حتمی است و درنتیجه امکان واقع نشدن آن نیز هست، ضمن اینکه قبل از ظهور، بازه زمانی طولانی است و چه‌بسا علائم غیرقطعی در تاریخ بافاصله زیاد تا وقت ظهور اتفاق افتاده باشد، مثلاً از بین رفتن حکومت بنی‌عباس در روایات به‌عنوان یکی از علائم شمرده‌شده است که دیرزمانی است بنی‌عباس از بین رفته‌اند. به‌عبارت‌دیگر این رخداد‌ها –برفرض صحت- برای قبل از حکومت امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و نمی‌توان این‌ها را به‌حساب ظهور گذاشت. از سوی دیگر، همان‌گونه که گفته شد، بسیاری از این نشانه‌ها، جنبه قطعی ندارد درنتیجه با دیدن این علائم، نمی‌توان گفت، بعد از آن‌ها، ظهور اتفاق می‌افتد؛ به‌عبارت‌دیگر برای علائمی که در روایات است نمی‌توان تطبیق قطعی ارائه داد.

(1). ابن بابویه، محمد بن على‏، کمال الدین و تمام النعمة، (پیشین)، ج 2، ص 445 و 447 و 465 و 466
(2). رجوع کنید: کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران: اسلامیه، چاپ چهارم، 1407 ق، ج ۸، ص ۳۱۰؛ ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم‏، الغیبة (للنعمانی)، تهران: نشر صدوق‏، چاپ اول، 1397 ق، ص ۲۵۲، ۲۵۶، ۲۵۷، ۲۶۴ و ۳۰۰؛ ابن‌بابویه، کمال‌الدین و تمام النعمه، (پیشین) ج ‏۲، ص ۶۵۰ و ۶۵۲.

موفق و مؤیّد باشید.

سلام. نکات خوبی بود.

هرچند امید دارم راه رفتن به حج بسته شود به بشارت ظهوری که در این شرایط داده شده

پاسخ:
سلام. ممنون از حضورتون، اما متوجه کلامتون نشدم. فرمودین نکات خوبی بود و امید دارین که راه حج بسته شود؟!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی