وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

انَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. سوره احزاب. آیه 33

وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

انَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. سوره احزاب. آیه 33

وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

˙•▪●* آموزه های دینی --- پاسخ به سوالات --- مناظرات اصولی و به دور از توهین --- معرفی کتابهای مفید *●▪•˙

˙•▪●* حضرت اشرف الانبیاء محمّد مصطفی(ص) می فرمایند : « هنگامی که بدعتها در میان امّتم ظاهر گردد، بر عالِم است که علم خود را (در رفع بدعتها) اظهار کند؛ و کسی که این کار را انجام ندهد، پس لعنت خدا بر او باد.»

کوچکتر از آنم که چون من، فضائل پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) و امامان پاک از نسل ایشان را بگوید و از ایشان بنویسد. این نوشته ها، مطالبی در حد توان من در حقانیّت دین مبین اسلام و رسول الله (ص) و اهل بیت پاکشان علیهم السّلام و پرده برداری از شبهات و تاریکی هایی است که ذهن برخی را دچار خود کرده است. امید دارم که مورد رضای خدا و رسولش قرار گرفته، شفاعت ایشان و اهل بیتشان را شامل حال این حقیر و خانواده ام کند. *●▪•˙

یا امیرالمؤمنین علی(ع) مدد.

نگاهی بسیار جالب و زیبا به حجاب

چهارشنبه, ۲ آذر ۱۴۰۱، ۰۵:۱۳ ب.ظ

خیلی ها اولین باری خواهد بود که به حجاب، از این زاویه نگاه خواهند کرد!

کوتاه و شنیدنی از سخنرانی دکتر سید محمد انجوی نژاد؛ کارشناس حوزوی در سطح خارج، کارشناس ارشد رشته ی مدیریت صنعتی و دارای دکترای فلسفه. 

مدت زمان: 5 دقیقه و 42 ثانیه

نظرات  (۲)


سلام . ممنون

منظور من، محدودیت جسم است که باعث رشد و آزادی روح می شود. سو تفاهم شده است. (محدود کردن جسم و نفس  در مسیر صحیح باعث رشد چه زن و چه مرد است. ) 

همان طور که در حضرت زهرا باعث رشد روح شده است. 

به نظر من که زن هستم حجابم برای  محدودیت آور است. (البته حجاب را چه تعبیر کنیم!) زن با حجاب کامل در انجام کارهای کودکش دچار مشقت می شود؛ درحالی که بدون آن به راحتی بچه را بغل می‌کند و یا خرید کردنش هم همراه با مشقت است. 
هر کاری را شان حجاب من به من اجازه ی انجام نمی دهد. 

حضرت زهرا هر امری را انجام داده اند از سخنرانی و... بر اساس ضرورت بوده است. 
و دخترشان حضرت زینب که اسیر شده اند. 


داستان دختران حضرت شعیب را هم قبل ذکر کردم.

امروزه مصادیق را هر کس چیزی می داند. مثل ورزش قهرمانی و...

که بنابر گفته ی فقها! اگر پوشش از صورت و کفین کمتر شود دیگر حجاب بر آن بار نمی شود و تنها پوشش است!

حال اگر برخی فقها می گویند آن زنان ورزشکار در میدان ورزش و تشک ورزش قهرمانی حجاب دارند تناقضات بین فقها است! چه این که برخی از این زنان ورزشکار که در میدان ورزش با لباس تنگ و کلاه(پیدا بودن گردن که در قرآن به طور خاص پوشیدن گردن مطرح شده است. ) هستند در هنگام گرفتن مدال چادر بر سر دارند! 

به نظر من اگر اکنون بر سر حجاب زنان چنین قیل و قالی هست همین تناقضات است. چرا اگر زنی با چنین پوششی در کف خیابان باشد بر پوششش ان قلت وارد است اما در عرصه ورزش تحسین می شود؟ این دو چگونه قابل جمع است؟
و من امر شده ام به تمسک به ثقلین. وصیت امام علی به فرزندشان امام حسن علیهما السلام و... و قرآنی که چنین حجاب را مطرح می کند‌؛ اگر بخواهم چنین عمل کنم هر شغلی نمی توانم برگزینم، هر ورزشی نمی توانم انجام دهم و...
این مغلطه ای بیش نیست که این عزلت و گوشه نشینی است. 
شما را ارجاع می دهم به روایت حضرت زهرا در جواب به سوال پدرشان که بهترین زن کیست. 

پاسخ:
سلام. ممنون از بیان شما.


 نفس انسان را به سویی می کشد و عقل و شرع به سوی دیگری دعوتش می کند. لازمه ی رشد و شکوفایی، تحمل سختی ها و مشکلات است و گاها محدود کردن و انجام ندادن؛ که این خود نشان از آزادی و آگاهی دارد. این آگاهی و معرفت در انجام دادن یا ندادن کاری است که تحمل این سختی ها را آسان و دل را آرامش و روح را قوت و جلا می بخشد. خداوند علاوه بر رعایت حجاب از سمت بانوان، به مردها نیز توصیه ی حجاب و پاکدامنی کرده است و اینطور نیست که حجاب و پوشش مخصوص خانم باشد. البته چون بنا به طبیعت و نوع آفرینشی که حضرت حق در وجود زن آفریده، به زن سفارش بیشتری شده است تا خود را در معرض دید نامحرمان قرار ندهد. کما اینکه اگر کمی دقت کنیم همه این را فهمیده اند و شاهدش اینکه این روزها در هر آگاهی تبلیغاتی، برای جلب شدن نگاه ها و توجه ها به آن سمت، از خانمها استفاده می کنند! پس این محدودیت جسمانی برای شما، زمینه ی رشد شما را فراهم می کند و شما را از نگاه های مسموم محافظت.
به نظر می رسد شما حجاب را سخت گرفته اید. چه بسیار مادران با حجاب که در بازارها مشکلی با انجام دادن کارهای کودکانشان ندارند و به راحتی فرزند خود را در آغوش گرفته اند، خرید می کنند و از مغازه ای به مغازه ی دیگر می روند و... و چه بسیار بانوان شل حجاب یا کمتر از آن دیده ایم که از عهده ی فرزند خود در خیابان بر نمی آیند. انواع مختلفی از دوخت چادرهای بیرونی را نیز شاهد هستیم که برای راحت تر شدن بانوان محجبه دوخته شده اند تا در انجام دادن کارهایشان و حفظ و نگهداری چادرشان مشکلات کمتری داشته باشند. و اینکه فرمودید هر کاری را شان حجاب اجازه نمی دهد درست است. این همان عفاف است که اگر کسی حجابش را از عقیده ی درست و روشنی گرفته و قبول کرده باشد، دگر به خود اجازه ی انجام برخی کارها را نخواهد داد و اینجاست که عفاف خود را در کنار حجاب نشان می دهد.



متاسفانه چیزی که شما فرمودید در مورد پوشش و حجاب در زمان ورزش و خارج از آن، وجود دارد و این مختص خانمها نیست.

ورزش بانوان مسلمان در حضور مردان(نامحرم)، اگر بدون رعایت حجاب اسلامی باشد جایز نیست و انجام آن با رعایت حجاب نیز، چنانچه عرفاً تحریک کننده شهوت و موجب مفسده ‌باشد حرام خواهد بود، اما اگر عرفاً موجب فساد و محرّک ارزیابی نشود، نمی‌توان چنین ورزشی را حرام دانست. پس چنانچه این کار به نوعی تبلیغ اسلام و حجاب، شمرده شود، عملی موجّه و دارای ترجیح است. البته این در صورتی است که ورزش، مانع از رشد و تربیت دینی زن نبوده و مانع از امر مقدس ازدواج نباشد، و گرنه هر چند ممکن است حرام نباشد، ولی پرداختن به آن توصیه نمی‌شود.

در هر حال، تماشای حضوری ورزش بانوان مسلمان باحجاب توسط مردان و یا از طریق تلویزیون، چنانچه موجب تحریک و مفسده نباشد، اشکال ندارد، و گرنه جایز نیست.

در ورزش آقایان هم شاهد این پوششهای نامناسب هستیم. مانند کشتی و واترپلو. مسئله ی پوشش مناسب و حجاب کاملا روشن و واضح است و مراجع تماشای این ورزشها را جایز نمی دانند.

در خصوص پوشش مرد هم، طبق فتوای مراجع معظم تقلید، مردان باید عورتین خود را از نا محرم بپوشانند ولی پوشاندن بقیۀ بدن از آنها واجب نیست. البته مستحب است مواضعی را که مردان به طور عرفی می پوشند، از نامحرم بپوشانند.

بنابراین حجاب مرد از زانو تا ناف نیست ولی نسبت به نگاه زنان به بدن مردان و ورزش کارن، باید نکاتی را متذکر شویم.

1.نگاه زن به بدن مرد نامحرم هر چند بدون قصد لذت، جایز نیست.بنابراین دیدن مسابقات کشتی مردان، برای بانوان (به طور حضوری)،جایز نیست.

    در خصوص دیدن کشتیگیران و سایر ورزشکاران با بدن نیمه برهنه، از تلویزیون، برای بانوان، نظر مراجع عظام تقلید از این است :

آیات عظام امام، خویی، فاضل، سیستانى، تبریزى، نورى و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده هم نشود، اشکال ندارد.

آیات عظام بهجت، صافى و مکارم: با توجه به اینکه نگاه به این نوع برنامه‏ها، باعث فساد و تهییج شهوت مى‏شود، جایز نیست.

آیات عظام امام، خویی، فاضل، سیستانى، تبریزى، نورى و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده هم نشود، اشکال ندارد.

آیات عظام بهجت، صافى و مکارم: با توجه به اینکه نگاه به این نوع برنامه‏ ها، باعث فساد و تهییج شهوت می‏شود، جایز نیست. ...

ورزش به قصد سلامتی با ورزش به قصد دیده شدن و نمایاندن فرق دارد.

در زمینه ی مشاغل نیز هر شغلی که مناسب با روحیه و جسم یک زن باشد و مفسده ای در بر نداشته باشد مانعی برای انجام آن نیست و همانطور که می بینید بانوان در بسیاری از شغل ها حتی از آقایان هم بهتر عمل می کنند و موفقیتهای چشمگیری دارند و حجاب مانعی برای آن نشده است.




جابربن عبدالله می گوید: با جمعی در خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بودیم آن حضرت فرمودند :
بهترین زنان شما دارای این ویژگی هاست :
فرزند آور، بسیار مهربان ، پاکدامن ، عزیز در میان فامیل ، متواضع و فروتن با همسر، زینتگر برای همسر، خود نگهدار در برابر نامحرم ، حرف شنوایی از شوهر، فرمانبردار از همسر، کاملا در اختیار شوهر به هنگام تنهایی با او.

از این سخن نفی مطلق ورزش یا بیرون رفتن از خانه و یا داشتن شغل مناسب استنباط نمی شود. بلکه توصیه به خودنگهداری در برابر نامحرم شده. می توان شغل مناسب داشت و اهل ورزش بود و همه ی این نکات را نیز در کنارش داشت.
بیشتر این چنین است که تا آدمی ، حریم خود را نشکند، دیگری جرأت تجاوز به حریم او را نمی یابد و رعایت این امر مهم را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از صفات خوب زن می داند، زن باید در برابر نامحرم ، دژ و سنگر نفوذ ناپذیر باشد که اگر غیر از این بود ایشان برخی از بانوان را در جنگها برای امر پرستاری از جنگجویان و رسیدگی به آنها همراه خود نمی بردند و به آنها امر به خانه نشینی می کردند.

موفق باشید.


سلام.
در روایات حضور بدون ضرورت زن بیرون از خانه مذمت شده است؛ چه این که این منش  را در مطالعه ی زندگی حضرت زهرا و زنانی که ایشان را الگوی خویش قرارداده اند، می بینیم.
هم چنین رفتار زن که یک بُعد حجاب است- که ایشان به ظن من در بین سخنانشان آن را عفاف می خوانند-
چرا که خنده ها و عدم وقار زن در حضور نامحرم به دور از حجابی است که واجب است.
و  این چنین بیان می شود که زنی که چادر بر سر دارد؛ ولی رفتار به دور از شأن چادرش دارد از حجاب بویی نبرده است و معنی آن را به درستی درک نکرده است. 
اما ایشان آن را جایز دانسته و حضور در جامعه را فقط و فقط با چادر و پوشش کافی می داند و زنان را تشویق به بیرون رفتن از خانه بدون ضرورت می کند و خنده و به گفته خودشان چرت وپرت گفتن! را جایز می دانند. مگر یکی از دلایل بیان داستان دختران شعیب در قرآن به خاطر گوشزد کردن چنین مهمی(عدم حضور در جامعه بدون ضرورت) به بانوان نیست؟
بگذریم از این که با مطالعه ی زندگی بزرگان به این نتیجه می رسیم که مردان هم باید برای حضور در جامعه دلیل موجه و خداپسندانه ای داشته باشند خصوصا در این جامعه ی غرب زده! که خود را به خدا می سپردند از این که مبادا دین خود را با حضور در اجتماع از دست بدهند و...

به نظر من گاه برای درست کردن اوضاع می خواهیم دایره ی دین را وسیع کنیم و سختی اش را برداریم. اما این مصداق خواستیم ابرویش را درست کنیم زدیم چشمش را هم کور کردیم می باشد.
حجاب محدودیت است و مصونیت. حجاب امری است گسترده تر از یک پوشش که پوشش همان ستر است. اما حجاب شامل هر حافظات للغیبی برای زن است. پس من را به عنوان یک زن محدود می کند برای آزادی روح و رشد روح
و من ترجیح می دم چنین سختی و محدودیت شیرینی را بپذیرم .
 

پاسخ:
سلام. ممنون از دقت نظر شما.

مسئله ی حجاب از عفاف جداست. حجاب دو بعد دارد و انواعی. بعدی از آن وجوب پوشش بدن است و بعدی از آن حرام بودن خودنمایی به مردم. چه می بینیم بسیارند دختران و بانوان محجبه ای که پوشش را رعایت کرده اما عمد یا غیر عمد با رفتار و یا انتخاب ناصحیح پوشش برای خود، بُعد عدم خودنمایی به مردم و نامحرم را رعایت نکرده و باعث جلب توجه نگاه ها به سوی خود می شوند. چادر پوشش است. مانتو هم پوشش است. مانتویی که جلو باز است هم پوشش است. بولیز و شلوار هم پوشش است. با داشتن و پوشیدن هر کدام از اینها بر بدن مسئله ی پوشش صورت گرفته؛ اما با داشتن کدام پوشش، جلب توجه و تحریک برای سوء استفاده کاهش می یابد و حرام بودن خودنمایی تحقق می یابد؟ خداوند در سوره ی احزاب آیه ی 59 جلباب را معرف بهترین الگو برای پوشش می داند و مصداق امروزی جلباب، چادر است.
انواع حجاب عبارتند از حجاب چشم ( سوره نور آیه 30). حجاب در گفتار ( سوره احزاب آیه 32) و حجاب در رفتار. درست است که حضور زن بدون ضرورت از خانه و بی اجازه از پدر و مادر یا شوهر مذمت شده، اما این به معنای گوشه نشینی و عزلت نشینی زن نیست. پوشش زن در اسلام به معنای آن است که در معاشرت با مردان بدن خود را پوشانده و از جلوه گری پرهیز کند.

اما عفاف به معنی کنترل نفس در مقابل شهوات است.وقتى مى گوئیم شهوت، فقط شهوت جنسى مراد نیست؛ بلکه معنى عام مراد است، شهوت مال، جاه، خوردن، تکلم کردن، شهوت جنسى و غیره. عفت در همه ی اینها کنترل کننده است. عفاف خویشتن داری و بازداشتن از فزون خواهی و کششهای نفسانی است. در نتیجه برای بانوان هم حجاب ضرورت دارد و هم عفاف و این دو کامل کننده ی یکدیگر هستند. کما اینکه حجاب و عفاف صرفا مختص بانوان نیست و آقایان هم باید حجاب و عفاف داشته باشند.

مسئله ی دوم که می فرمایید ایشان زنان را تشویق به بیرون رفتن از خانه می کند، من باب مثال و تفهیم برای مسئله ی طول واجب است؛ کما اینکه خواسته اند با مثالی طنزگونه، مسئله ی طول واجب را بهتر تفهیم کرده باشند؛ وگرنه از لحن کلام مشخص است که اصل، تشویق به بیرون رفتن از خانه بدون ضرورت نیست که  همان مسئله ی طول واجب است. مانند اینکه برای مثال به کسی که از شیر بدش می آید ولی ما برای ترغیب خوردن شیر به او بگوییم من اگر جای تو بودم هر روز ده کیلو شیر میخوردم! ظاهر قضیه اشتباه است اما واقع آن ترغیب و تشویق به خوردن شیر است.

مسئله ی سوم که فرمودید حجاب محدودیت است و مصونیت و شما را به عنوان یک زن برای آزادی و رشد روح محدود می کند:
حجاب محدودیت است، اما نه برای شما به عنوان یک زن؛ بلکه برای انسانهای رو در روی شما. حجاب شما، محدودیتی برای نگاه های اطراف شماست که خود و رابطه ی خود را با شما از اصل و شایستگی و ارزش و احترام خارج نسازند و با بذله گویی های بی مورد و حرف های نا بجا، به خود اجازه ندهند که به راحتی وارد حریم خصوصی شما بشوند و حد و حدودی را برای خود قائل نباشند. پس حجاب محدودیت برای بیگانگان و چشم و دلهای های مریض و یا نامحرم است و مصونیت برای شما که آن را حفظ کرده اید. حجاب هیچ محدودیتی برای دختران و بانوان ما ندارد. تحصیل، تفریح، کار، ازدواج، ورزش و ... همه در سایه ی حجاب و عفاف به بهترین نحوه شکوفا خواهند شد و حجاب مانعی برای آنها نیست.
همچنین فرمودید حجاب محدودیت برای آزادی و رشد روح است اما در مثالهایتان از حجاب، حضرت فاطمه ی زهرا(س) را نمونه می آورید که حتی در برابر نابینا نیز حجاب خود را رعایت می کند! آیا می توانید بگویید که روح آن حضرت که سیده و برترین زنان دو عالم هستند، آزادی و رشد نداشته؟! حضور ایشان در تمامی عرصه های زندگی، در زمان حیات پیامبر و خانه ی پدر به عنوان یک دختر، در زمان ازدواج و به عنوان یک همسر، در زمان سخنوری و روشنگری ها به عنوان یک مجاهد و مدافع از دیانت و ولایت، در زمان روشنگری ها و ایستادگی ها و تحمل جراحات و سرزنش ها و سختی ها، در زمان انجام دادن وظایف مادری و تربیت فرزندان، در زمان شهادت و حتی سفارشات نحوه ی تشییع و معلوم نبودن قبر و ... در همه ی این دورانها و برحه های بسیار حساس و سخت و مهم، ایشان نمونه ی یک مسلمان و مومن واقعی بوده که بسیار محکم از عقاید خود دفاع و روشنگری کردند. ایشان با داشتن روحی بلند و آزاد و در نهایت رشد و عظمت، نمونه ای نه فقط برای بانوان، بلکه نمونه و الگو برای مردان نیز هستند.

سخن زیاد است اما برای طولانی نشدن مطلب، به نظر می رسد تا این اندازه کافی بوده باشد.
والسلام علی من اتبع الهدی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی