پاسخ:
سلام. ممنون از بیان شما.
نفس انسان را به سویی می کشد و عقل و شرع به سوی دیگری دعوتش می کند. لازمه ی رشد و شکوفایی، تحمل سختی ها و مشکلات است و گاها محدود کردن و انجام ندادن؛ که این خود نشان از آزادی و آگاهی دارد. این آگاهی و معرفت در انجام دادن یا ندادن کاری است که تحمل این سختی ها را آسان و دل را آرامش و روح را قوت و جلا می بخشد. خداوند علاوه بر رعایت حجاب از سمت بانوان، به مردها نیز توصیه ی حجاب و پاکدامنی کرده است و اینطور نیست که حجاب و پوشش مخصوص خانم باشد. البته چون بنا به طبیعت و نوع آفرینشی که حضرت حق در وجود زن آفریده، به زن سفارش بیشتری شده است تا خود را در معرض دید نامحرمان قرار ندهد. کما اینکه اگر کمی دقت کنیم همه این را فهمیده اند و شاهدش اینکه این روزها در هر آگاهی تبلیغاتی، برای جلب شدن نگاه ها و توجه ها به آن سمت، از خانمها استفاده می کنند! پس این محدودیت جسمانی برای شما، زمینه ی رشد شما را فراهم می کند و شما را از نگاه های مسموم محافظت.
به نظر می رسد شما حجاب را سخت گرفته اید. چه بسیار مادران با حجاب که در بازارها مشکلی با انجام دادن کارهای کودکانشان ندارند و به راحتی فرزند خود را در آغوش گرفته اند، خرید می کنند و از مغازه ای به مغازه ی دیگر می روند و... و چه بسیار بانوان شل حجاب یا کمتر از آن دیده ایم که از عهده ی فرزند خود در خیابان بر نمی آیند. انواع مختلفی از دوخت چادرهای بیرونی را نیز شاهد هستیم که برای راحت تر شدن بانوان محجبه دوخته شده اند تا در انجام دادن کارهایشان و حفظ و نگهداری چادرشان مشکلات کمتری داشته باشند. و اینکه فرمودید هر کاری را شان حجاب اجازه نمی دهد درست است. این همان عفاف است که اگر کسی حجابش را از عقیده ی درست و روشنی گرفته و قبول کرده باشد، دگر به خود اجازه ی انجام برخی کارها را نخواهد داد و اینجاست که عفاف خود را در کنار حجاب نشان می دهد.
متاسفانه چیزی که شما فرمودید در مورد پوشش و حجاب در زمان ورزش و خارج از آن، وجود دارد و این مختص خانمها نیست.
ورزش بانوان مسلمان در حضور مردان(نامحرم)، اگر بدون رعایت حجاب اسلامی باشد جایز نیست و انجام آن با رعایت حجاب نیز، چنانچه عرفاً تحریک کننده شهوت و موجب مفسده باشد حرام خواهد بود، اما اگر عرفاً موجب فساد و محرّک ارزیابی نشود، نمیتوان چنین ورزشی را حرام دانست. پس چنانچه این کار به نوعی تبلیغ اسلام و حجاب، شمرده شود، عملی موجّه و دارای ترجیح است. البته این در صورتی است که ورزش، مانع از رشد و تربیت دینی زن نبوده و مانع از امر مقدس ازدواج نباشد، و گرنه هر چند ممکن است حرام نباشد، ولی پرداختن به آن توصیه نمیشود.
در هر حال، تماشای حضوری ورزش بانوان مسلمان باحجاب توسط مردان و یا از طریق تلویزیون، چنانچه موجب تحریک و مفسده نباشد، اشکال ندارد، و گرنه جایز نیست.
در ورزش آقایان هم شاهد این پوششهای نامناسب هستیم. مانند کشتی و واترپلو. مسئله ی پوشش مناسب و حجاب کاملا روشن و واضح است و مراجع تماشای این ورزشها را جایز نمی دانند.
در خصوص پوشش مرد هم، طبق فتوای مراجع معظم تقلید، مردان باید عورتین خود را از نا محرم بپوشانند ولی پوشاندن بقیۀ بدن از آنها واجب نیست. البته مستحب است مواضعی را که مردان به طور عرفی می پوشند، از نامحرم بپوشانند.
بنابراین حجاب مرد از زانو تا ناف نیست ولی نسبت به نگاه زنان به بدن مردان و ورزش کارن، باید نکاتی را متذکر شویم.
1.نگاه زن به بدن مرد نامحرم هر چند بدون قصد لذت، جایز نیست.بنابراین دیدن مسابقات کشتی مردان، برای بانوان (به طور حضوری)،جایز نیست.
در خصوص دیدن کشتیگیران و سایر ورزشکاران با بدن نیمه برهنه، از تلویزیون، برای بانوان، نظر مراجع عظام تقلید از این است :
آیات عظام امام، خویی، فاضل، سیستانى، تبریزى، نورى و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده هم نشود، اشکال ندارد.
آیات عظام بهجت، صافى و مکارم: با توجه به اینکه نگاه به این نوع برنامهها، باعث فساد و تهییج شهوت مىشود، جایز نیست.
آیات عظام امام، خویی، فاضل، سیستانى، تبریزى، نورى و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده هم نشود، اشکال ندارد.
آیات عظام بهجت، صافى و مکارم: با توجه به اینکه نگاه به این نوع برنامه ها، باعث فساد و تهییج شهوت میشود، جایز نیست. ...
ورزش به قصد سلامتی با ورزش به قصد دیده شدن و نمایاندن فرق دارد.
در زمینه ی مشاغل نیز هر شغلی که مناسب با روحیه و جسم یک زن باشد و مفسده ای در بر نداشته باشد مانعی برای انجام آن نیست و همانطور که می بینید بانوان در بسیاری از شغل ها حتی از آقایان هم بهتر عمل می کنند و موفقیتهای چشمگیری دارند و حجاب مانعی برای آن نشده است.
جابربن عبدالله می گوید: با جمعی در خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بودیم آن حضرت فرمودند :
بهترین زنان شما دارای این ویژگی هاست :
فرزند آور، بسیار مهربان ، پاکدامن ، عزیز در میان فامیل ، متواضع و فروتن با همسر، زینتگر برای همسر، خود نگهدار در برابر نامحرم ، حرف شنوایی از شوهر، فرمانبردار از همسر، کاملا در اختیار شوهر به هنگام تنهایی با او.
از این سخن نفی مطلق ورزش یا بیرون رفتن از خانه و یا داشتن شغل مناسب استنباط نمی شود. بلکه توصیه به خودنگهداری در برابر نامحرم شده. می توان شغل مناسب داشت و اهل ورزش بود و همه ی این نکات را نیز در کنارش داشت.
بیشتر این چنین است که تا آدمی ، حریم خود را نشکند، دیگری جرأت تجاوز به حریم او را نمی یابد و رعایت این امر مهم را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از صفات خوب زن می داند، زن باید در برابر نامحرم ، دژ و سنگر نفوذ ناپذیر باشد که اگر غیر از این بود ایشان برخی از بانوان را در جنگها برای امر پرستاری از جنگجویان و رسیدگی به آنها همراه خود نمی بردند و به آنها امر به خانه نشینی می کردند.
موفق باشید.
سلام . ممنون
منظور من، محدودیت جسم است که باعث رشد و آزادی روح می شود. سو تفاهم شده است. (محدود کردن جسم و نفس در مسیر صحیح باعث رشد چه زن و چه مرد است. )
همان طور که در حضرت زهرا باعث رشد روح شده است.
به نظر من که زن هستم حجابم برای محدودیت آور است. (البته حجاب را چه تعبیر کنیم!) زن با حجاب کامل در انجام کارهای کودکش دچار مشقت می شود؛ درحالی که بدون آن به راحتی بچه را بغل میکند و یا خرید کردنش هم همراه با مشقت است.
هر کاری را شان حجاب من به من اجازه ی انجام نمی دهد.
حضرت زهرا هر امری را انجام داده اند از سخنرانی و... بر اساس ضرورت بوده است.
و دخترشان حضرت زینب که اسیر شده اند.
داستان دختران حضرت شعیب را هم قبل ذکر کردم.
امروزه مصادیق را هر کس چیزی می داند. مثل ورزش قهرمانی و...
که بنابر گفته ی فقها! اگر پوشش از صورت و کفین کمتر شود دیگر حجاب بر آن بار نمی شود و تنها پوشش است!
حال اگر برخی فقها می گویند آن زنان ورزشکار در میدان ورزش و تشک ورزش قهرمانی حجاب دارند تناقضات بین فقها است! چه این که برخی از این زنان ورزشکار که در میدان ورزش با لباس تنگ و کلاه(پیدا بودن گردن که در قرآن به طور خاص پوشیدن گردن مطرح شده است. ) هستند در هنگام گرفتن مدال چادر بر سر دارند!
به نظر من اگر اکنون بر سر حجاب زنان چنین قیل و قالی هست همین تناقضات است. چرا اگر زنی با چنین پوششی در کف خیابان باشد بر پوششش ان قلت وارد است اما در عرصه ورزش تحسین می شود؟ این دو چگونه قابل جمع است؟
و من امر شده ام به تمسک به ثقلین. وصیت امام علی به فرزندشان امام حسن علیهما السلام و... و قرآنی که چنین حجاب را مطرح می کند؛ اگر بخواهم چنین عمل کنم هر شغلی نمی توانم برگزینم، هر ورزشی نمی توانم انجام دهم و...
این مغلطه ای بیش نیست که این عزلت و گوشه نشینی است.
شما را ارجاع می دهم به روایت حضرت زهرا در جواب به سوال پدرشان که بهترین زن کیست.