وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

انَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. سوره احزاب. آیه 33

وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

انَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. سوره احزاب. آیه 33

وبلاگ اهل البیت علیهم السّلام

˙•▪●* آموزه های دینی --- پاسخ به سوالات --- مناظرات اصولی و به دور از توهین --- معرفی کتابهای مفید *●▪•˙

˙•▪●* حضرت اشرف الانبیاء محمّد مصطفی(ص) می فرمایند : « هنگامی که بدعتها در میان امّتم ظاهر گردد، بر عالِم است که علم خود را (در رفع بدعتها) اظهار کند؛ و کسی که این کار را انجام ندهد، پس لعنت خدا بر او باد.»

کوچکتر از آنم که چون من، فضائل پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) و امامان پاک از نسل ایشان را بگوید و از ایشان بنویسد. این نوشته ها، مطالبی در حد توان من در حقانیّت دین مبین اسلام و رسول الله (ص) و اهل بیت پاکشان علیهم السّلام و پرده برداری از شبهات و تاریکی هایی است که ذهن برخی را دچار خود کرده است. امید دارم که مورد رضای خدا و رسولش قرار گرفته، شفاعت ایشان و اهل بیتشان را شامل حال این حقیر و خانواده ام کند. *●▪•˙

یا امیرالمؤمنین علی(ع) مدد.

آفرین بر تو ای حرّه!

شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۰۶:۴۳ ب.ظ

« حجّاج بن یوسف سقفی » جنایتکار تاریخ و استاندار عراق از طرف عبدالملک [ پنجمین خلیفه ی اموی ] بود. او بسیاری از بزرگان شیعه مانند کمیل، قنبر و سعید بن جبیر را کشت و انگیزه ی او از آن همه ظلم به شیعیان، بغض و کینه نسبت به امیرالمؤمنین علی(ع) بود.
روزی یکی از بانوان پرصلابت و شجاع به نام « حرّه » تصادفا بر حجّاج وارد شد. وی از نوادگان « حلیمه ی سعدیه » مادر رضاعی پیامبر اکرم(ص) بود و به عنوان دختر حلیمه ی سعدیه شناخته می شد و از طرفداران استوار و دلیر حضرت علی(ع) به شمار می آمد. بین حجّاج و حرّه مناظره ی عجیب و پرمحتوای زیر رخ داد: 

 

حجّاج:  تو حرّه دختر حلیمه ی سعدیه هستی؟

حرّه: این هوشیاری از فردی بی ایمان است! [ کنایه از اینکه: آری! من حرّه هستم ولی از اینکه تو آدم بی ایمان مرا شناختی، دلیل هوشیاری توست! ]

حجّاج: خدا تو را به اینجا آورد و به چنگ من انداخت! شنیده ام تو علی(ع) را از ابوبکر و عمر و عثمان برتر می دانی!

حرّه: به تو در این مورد دروغ گفته اند! بلکه من علی(ع) را بر پیامبرانی مانند آدم، نوح، لوط ، ابراهیم، موسی، داود، سلیمان و عیسی علیهم السّلام برتر می دانم.

حجّاج: وای بر تو! تو علی(ع) را از صحابه برتر می دانی و بر هشت پیغمبر که در میان آنها پیامبران اولوالعزم هستند نیز برتر می دانی؟! اگر بر این ادّعایت دلیل نیاوری گردنت را می زنم.

حرّه: این من نیستم که علی(ع) را برتر از پیامبران می دانم، بلکه خداوند مطابق قرآن او را بر آنها برتری بخشیده است.قرآن در باره ی آدم می فرماید: « آدم پروردگارش را نافرمانی کرد و از پاداش او محروم شد.  سوره ی طه  آیه ی 121»
ولی در باره ی علی(ع) [ و همسر و فرزندانش ] می فرماید: « سعی و تلاش شما مورد قدردانی است.  سوره ی انسان  آیه ی 22 »

حجّاج: آفرین بر تو ای حرّه! اینک بگو به چه دلیل علی(ع) را برتر از حضرت نوح و لوط علیهم السّلام می دانی؟

حرّه: خداوند او را بر آنها برتر دانسته؛ آنجا که می فرماید: « خداوند مثلی برای کسانی که کافر شده اند زده است.مثل به همسر نوح و همسر لوط.آنها تحت سرپرستی دو بنده از بندگان صالح ما بوده اند ولی به آن دو خیانت کرده اند و ارتباط آنها با این دو پیامبر سودی به حالشان [ در برابر عذاب الهی ] نداشت و به آنها گفته شد: وارد آتش شوید همراه کسانی که وارد می شوند.  سوره ی تحریم  آیه ی 10 »  ولی همسر علی(ع) دختر پیامبر اکرم (ص) حضرت فاطمه (س) است که خشنودی او خشنودی خداست و خشم او خشم خدا می باشد.

حجّاج: آفرین بر تو ای حرّه! اکنون بگو به چه دلیل علی(ع) را بر پدر پیامبر(ص) حضرت ابراهیم(ع) برتر می دانی؟

حرّه: خداوند در قرآن می فرماید: ابراهیم عرض کرد: « خدایا به من نشان بده چگونه مردگان را زنده می کنی؟ فرمود: مگر ایمان نداری؟ عرض کرد: چرا، ولی می خواهم قلبم آرامش یابد.  سوره ی بقره   آیه ی 260 » ولی مولای من علی(ع) در درجه ای از یقین بود که می فرمودند: « اگر پرده ها برداشته شوند، بر یقینم افزوده نمی گردد. [1]» و چنین سخنی را هیچکسی قبلا نگفته و بعدا هم نخواهد گفت.

حجّاج: آفرین بر تو ای حرّه! به چه دلیل علی(ع) را بر موسی کلیم الله برتر دانستی؟

حرّه: خداوند در مورد حضرت موسی(ع) می فرماید: « موسی در حالی که [ از فرعونیان ] ترسان و منتظر هرگونه حادثه بود، از شهر خارج شد.  سوره ی قصص  آیه ی 21 »  ولی علی(ع) در ماجرای هجرت رسول خدا(ص) از مکه به مدینه در رختخواب پیامبر(ص) خوابید و از هیچکس نترسید تا اینکه خداوند در شأن او این آیه را فرو فرستاد: « بعضی از مردم جان خود را در برابر خشنودی خدا می فروشند.  سوره ی بقره  آیه ی 207  » [2]

حجّاج: آفرین بر تو ای حرّه! اکنون بگو به چه دلیل علی(ع) را بر داود (ع) برتر دانستی؟ 

حرّه: خداوند در باره ی داود (ع) می فرماید: « ای داود! ما تو را خلیفه در زمین قرار دادیم.در میان مردم به حق داوری کن و از هوای نفس پیروی منما که تو را از راه خدا منحرف می سازد.  سوره ی ص  آیه ی 26 »  

حجّاج: قضاوت داود (ع) در چه موردی بود؟

حرّه: در مورد دو نفر مردی که یکی دامدار بود و دیگری کشاورز.گوسفندهای دامدار به زمین کشاورز رفتند و چریدند و زراعت او را تباه کردند.این دو نفر برای داوری نزد داود (ع) آمدند و شکایت خود را مطرح نمودند.حضرت داود (ع) فرمود: باید دامدار گوسفندهای خود را بفروشد و پول آنها را به کشاورز بدهد و کشاورز آن پول را در بازسازی باغ خود به کار گیرد تا باغ به صورت اولش درآید.سلیمان(ع) پسر داود(ع) به پدرش گفت: ای پدر! بلکه باید پشم و شیر گوسفندان را گرفت و به کشاورز داد. [ و از این طریق خسارت وارده بر کشاورز را جبران کرد. ] خداوند در قرآن می فرماید: « ما حکم واقعی آن را به سلیمان فهماندیم. سوره ی انبیاء  آیه ی 79 »  ولی مولای ما امیرالمؤمنین علی(ع) می فرمود: « قبل از آنکه از میان شما بروم، هر سوالی دارید از من بپرسید، از آنچه در زیر عرش است از من بپرسید. [3]»
آن حضرت روز پیروزی در جنگ خیبر به حضور رسول خدا (ص) آمد.رسول خدا(ص) به حاضران فرمودند: « علی(ع) برترین و آگاه ترین شما است و بهتر از همه ی شما داوری می کند. [4]» 

حجّاج: آفرین بر تو ای حرّه! اینک بگو بدانم به چه دلیل علی(ع) بر سلیمان (ع) برتری دارد؟

حرّه: خداوند در قرآن از زبان سلیمان (ع) نقل می کند که گفت: « پروردگارا! مرا ببخش و حکومتی به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچکس نباشد.  سوره ی ص  آیه ی 35»  ولی مولای ما علی(ع) در مورد دنیا می فرماید: « ای دنیا! تو را سه طلاقه کرده ام و نیازی برای من در تو نیست. [5]»
در همین هنگام خداوند این آیه را نازل کرد: « این سرای آخرت را تنها برای کسانی قرار می دهیم که اراده ی برتر جویی در زمین و فساد را ندارند و عاقبت نیک برای پرهیزکاران است.  سوره ی قصص  آیه ی 83 »

حجّاج: آفرین بر تو ای حرّه! به چه دلیل علی(ع) را بر عیسی (ع) برتر دانستی؟

حرّه: خداوند در قرآن خطاب به عیسی(ع) می فرماید: « و به یاد آور زمانی را که خداوند در قیامت به عیسی بن مریم می گوید: آیا تو به مردم گفتی که من و مادرم را دو معبود غیر از خدا انتخاب کنید؟ عیسی می گوید: منزّهی تو! من حق ندارم آنچه را که شایسته ی من نیست بگویم، اگر چنین سخنی را گفته باشم تو میدانی.تو از آنچه در روح و جان من است آگاهی و من از آنچه در ذات پاک تو است آگاه نیستم.زیرا تو از تمام پنهانی ها باخبر هستی.من به آنها چیزی جز آنچه مرا مامور کردی نگفتم.  سوره ی مائده  آیه ی 116 و 117 » به این ترتیب داوری و عذاب در مورد پرستش کنندگان عیسی (ع) تا قیامت به تاخیر افتاد؛ ولی در مورد علی(ع) هنگامی که فرقه ی نصیریّه علی(ع) را خدا دانستند، علی(ع) آنها را کشت و عذاب آنها را تا قیامت به تاخیر نینداخت. 
[ اضافه بر کتاب: و طرز تفکر و اثرات بد این فرقه را سریعا از بین برد.]

حجّاج: آفرین بر تو ای حرّه! از عهده ی پاسخ به ادّعای خود برآمدی! اگر از عهده ی پاسخ ادّعایت بر نمی آمدی، گردنت را می زدم.
سپس حجّاج به حرّه جایزه داد و با بدرقه ی نیک او را آزاد نمود. [6]

---------------------------------------------------------- 

[1]: مناقب آل ابی طالب ابن شهر آشوب،ج1 ص 317 ، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج10،ص142، مطالب السوال محمد بن طلحة الشافعی ص16، طبقات الشافعیة الکبری عبدالوهاب الشافعی ج4 ص 54، بحارالانوار ج4ص 45 و ...
[2]: تفسیر ثعلبی ج6ص479، تفسیر فخر رازی ج3ص222، کنوز الحقایق ص31، مجمع الزوائدج7ص27 و ...
[3]: الارشاد مفید ج2 ص 34، بحارالانوار ج40 ص 144، درر الاخبار حجازی ص274 و ...
[4]: فتح الباری ج10 ص487، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج1ص18 و ج7 ص219، تفسیر القرطبی ج15ص162،جواهر المطالب ابن دمشقی شافعی ج1ص76، و ...
[5]: شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج18 ص 224، شرح المقاصد تفتازانی ج2 ص220، ینابیع المودة ج1 ص 438 و ...
[6]: الفضائل ص 136، بحارالانوارج46ص134، قاموس الرجال التستری ج12ص227، المناظرات فی الامامة ص125 و ...

برگرفته از کتاب حکایات و مناظرات
مولف: محمدرضا منصوری

 

نظرات  (۱)

سلام. مطلب خیلی خوبی بود. ممنون

پاسخ:
سلام. موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی